علت ریزش برگ گل قاشقی ( علت ریختن برگ گل قاشقی ) + درمان

ریزش برگ گل قاشقی به دلایل مختلفی در گیاه مذکور رخ می دهد که از جمله ی آنها می توان به کود ندادن گیاه (عدم تقویت گل)، آبیاری غیر اصولی، نوسانات دمایی و صد البته نور کم محل نگهداری قاشقی اشاره نمود.

تمامی گونه های قاشقی از جمله گیاهانی محسوب می شوند که در طی دوران رشد شان نیاز به عناصر غذایی دارند بنابراین پیشنهاد می شود گیاه مذکور از اوایل فروردین ماه تا اواخر دی ماه هر سال، با کودهای ریز مغذی تغذیه شود.

از سویی دیگر به جرات می توان گفت مهمترین بخش در پرورش گل مذکور و علت ریختن برگ گل قاشقی ، موضوع آبیاری این گیاه محبوب و دوست داشتنی آپارتمانی می باشد.

هم آبدهی کم و هم آبدهی زیاد، هر دو از دلایل و یا علت ریزش برگ گل قاشقی می باشند به شکلی که آبیاری زیاد ریشه های گیاه را تحت تاثیر قرار داده و پوسیده می کند و آبیاری کم، سبب چرخش نادرست رطوبت در آوندها و برگ های گیاه قاشقی می شود.

گل قاشقی در زمره ی گیاهان آپارتمانی مقاوم قرار می گیرد اما این ظرفیت و مقاومت بالا نباید سبب شود تا محل نگهداری گیاه در خانه، دائما در معرض نوسانات دمایی و یا کاهش و افزایش شدید دما باشد.

پرپشت شدن قاشقی

نور خورشید نقش بسیار مهمی در افزایش رشد، پرپشت شدن گل قاشقی و همچنین حفظ سبزینگی برگ ها دارد به طوری اگر این گیاه دوست داشتنی آپارتمانی در طول روز کمتر از شش ساعت نور کامل خورشید را دریافت کند، شما شاهد ریزش برگ های گیاه خود خواهید بود.

تمامی نکات اشاره شده، مروری مختصر بر دلایل و یا علت ریختن برگ گل قاشقی بودند با این حال اگر هم اکنون با مشکلات گیاه محبوب خود دست و پنجه نرم می کنید و تمایل دارید تا آن را به بهترین نحو ممکن پرورش دهید، پیشنهاد می کنیم با ادامه ی همین مقاله از سایت بنتا فلاور همراه ما باشید.

عدم تقویت قاشقی چگونه به گیاه آسیب می رساند؟

ریزش برگ گل قاشقی

در پاسخ به پرسش مطرح شده می توان گفت گل قاشقی با آب خشک و خالی زنده می ماند اما آنطور که باید، رشد مناسبی نخواهد داشت زیرا عناصر غذایی هر کدام در گیاهان نقش متفاوتی دارند و بر اساس نیاز می بایست گلهای آپارتمانی را تغذیه نمود.

بنابراین حتی اگر فرض ما بر این باشد که خاک گلدان گیاه قاشقی دارای عناصر غذایی است، باید این نکته را در نظر بگیریم که با چند مرتبه آبدهی گل این مواد غذایی به مرور زمان به انتهای گلدان نزدیک شده و در آخر، با آب زهکشی به طور کامل از محدوده های ریشه خارج می شوند.

با توجه به نکته ای که اشاره کردیم، اگر بیش از سه ماه می شود که گیاه خود را هرگز تغذیه نکرده اید، اطمینان داشته باشید که علت ریزش برگ گل قاشقی شما از این موضوع نشات می گیرد از این رو پیشنهاد می شود گیاه خود را ماهانه یکبار با کودهای ریز مغذی بنابر توصیه سازنده ی محصول تغذیه نمایید.

لازم به ذکر است کودهای برند ایرانی (نظیر پروتکت نیچر) کیفیت بالایی داشته و به راحتی می توانند نیازهای اصلی گیاه را در حوزه مواد غذایی برطرف نمایند.

آبیاری نادرست دیگر علت ریزش برگ گل قاشقی

علت ریختن برگ گل قاشقی

همانطور که در ابتدای مقاله اشاره شد، هم آبیاری زیاد و هم آبیاری کم هر دو می توانند به طور جداگانه سبب و یا علت ریختن برگ گل قاشقی شوند.

زمانی که آبیاری گیاه بسیار کم باشد، در درجه ی اول نوک و لبه ی برگها دچار تغییر رنگ شده و سپس کل برگ طی سه هفته، زرد خواهد شد.

بنابراین اگر هم اکنون نوک و لبه ی برگ های گیاه محبوبتان دچار سوختگی شده و شما همراه گرامی سایت بنتا فلاور گیاه خود را به صورت قطره چکانی آبیاری می کنید به طوری که در این آبدهی رطوبت اضافه از پایین گلدان خارج نمی شود، تردید نداشته باشید که علت ریزش برگ گل قاشقی شما از همین آبیاری نادرست گل تان نشات می گیرد.

در نتیجه بهتر است به گیاه خود لطف بیشتری داشته باشید و هر زمان که رطوبت خاک تا نیمه از بین می رود، خاک گلدان را به طور کامل مرطوب نمایید.

در نقطه مقابل نکته ای که اشاره شد برای آنکه متوجه شویم علت ریختن برگ قاشقی ما از آبیاری زیاد نشات می گیرد، کافیست کمی از سطح خاک را برداریم و وضعیت ریشه های گیاه خود را بررسی کنیم.

در صورت سیاه و قهوه ای رنگ بودن ریشه ها، طبیعی ست که مشکل قاشقی از آبیاری زیاد بوده که برای احیای گیاه می بایست ریشه های آسیب دیده هرس و آبدهی اول گیاه با قارچکش های همه کاره انجام شود.

درجه حرارت نامناسب با چه مکانیسمی برگ های گیاه را تحت تاثیر قرار می دهد؟

ریختن برگ گل قاشقی

محدوده دمایی محیط خانه همواره برای نگهداری و پرورش گل قاشقی مناسب است با این حال آنچه که برگ های گیاه را تحت تاثیر قرار می دهد، نوسانات دمایی می باشد.

افزایش به یکباره ی دمای محل نگهداری، سبب افزایش تبخیر و تعرق برگ های گل قاشقی می شود که به واسطه ی آن رطوبت زیادی از برگ ها به محیط پیرامون منتقل می شود.

از سویی دیگر کاهش آنی دما به کمتر از 12 درجه ی سانتی گراد، باعث درگیر شدن گیاه با استرس می شود که به دنبال آن شما شاهد ریختن برگ گل قاشقی خود خواهید بود.

در کنار نکاتی که به آنها پرداختیم مساله ی دیگری نیز وجود دارد که آن، نگهداری گل قاشقی در معرض سیستم های گرمایشی و سرمایشی می باشد.

در نتیجه اگر اکنون گیاه شما با موارد بالا دست و پنجه نرم می کند، اطمینان داشته باشید که علت ریزش برگ گل قاشقی شما از همین موضوع نشات می گیرد که برای درمان گیاه کافیست همواره دمای ایده آل را برای آن فراهم نمایید.

نور مناسب خورشید چگونه از ریختن برگ گل قاشقی جلوگیری می کند؟

افزایش رشد برگ های گیاه قاشقی

نور نقش بسیار مهمی در افزایش رشد برگ های گیاه قاشقی دارد به طوری اگر نور محل نگهداری مساعد باشد، برگ های گیاه حالت گوشتی خود را حفظ کرده و به واسطه همین موضوع، گل محبوب شما هر هفته چند برگ جدید تولید می کند. 

نور زیاد خورشید سبب سوختگی برگ گل قاشقی خواهد شد به شکلی که اگر فاصله ی گلدان تا پنجره کمتر از یک متر باشد و گیاه در طول روز بیش از 10 ساعت نور خورشید را دریافت کند، شما همراه گرامی سایت بنتا فلاور شاهد از بین رفتن گیاهتان خواهید بود.

در نقطه مقابل نور کم نیز کیفیت برگ های گل را تحت تاثیر قرار می دهد و اگر فاصله ی گلدان تا پنجره های نورگیر خانه بیش از 6 متر باشد و گیاه در طول روز کمتر از 6 ساعت نور غیر مستقیم خورشید را دریافت کند، شما شاهد ریختن برگ گل قاشقی خود خواهید بود.

از این رو پیشنهاد می شود گیاه را در فاصله ی 2 الی 3 متری پنجره های نورگیر خانه قرار دهید به طوری که گل شما در طول روز تنها بین 6 الی 7 ساعت نور کامل اما غیر مستقیم را دریافت کند.

کلام آخر

با رعایت تمامی نکات اشاره در این مقاله به جرات می توان گفت پروش و نگهداری گل قاشقی در منزل، امری بسیار آسان می باشد زیرا این گیاه به راحتی با شرایط محیط خانه سازگار شده و در مواجهه با تنش های استرس زا، پاسخ مناسبی از خود نشان می دهد با این حال اگر شما همراهان گرامی سوالی در ارتباط با علت ریزش برگ گل قاشقی خود دارید، می توانید از طریق کامنت و یا شماره های درج شده در سایت، با کارشناسان ما در ارتباط باشید.